Piše: Momčilo Spasojević
Ne znam koliko profesori savremene književnosti prate to što pišu mladi autori, ali ako prate nemoguće je da ne primijete zavidan književni domet zbirke pripovjedaka „Kuhanje“ Slađane Nine Perković. To bi ih onda obavezivalo da na nju skrenu pažnju svojim studentima pa i široj književnoj javnosti. Riječ je o nevelikoj knjizi od dvanaest pripovijedaka na 150 stranica džepnog formata – tačno po mjeri današnjeg interesovanja čitalačke publike.
Moglo bi se kazati da Slađana Nina Perković neku vrstu svog književnog programa iznosi u priči „Susret“, posljednjoj pripovijeci ove svoje zbirke, gdje kaže: „Hoćete da vam ispričam priču o nečemu što mi se desilo prije par dana? Nećete? Ne interesuju vas priče nebitnih ljudi i njihove dosadne svakodnevice. Sve oko vas je već dovoljno nebitno, uključujući i vas same, pa ako trošite svoje vrijeme na čitanje, onda biste da to budu neobične, uzbudljive sudbine. To je vaš problem. Ja ovdje donosim odluke o kome i o čemu ću pisati!“ I ona se opredjeljuje da piše o sitnicama i banalnostima koje, u stvari, i predstavljaju pravu suštinu života uspijevajući da im u našim očima da životnost i značaj, otkrivajući bogati svijet sitnih i na prvi pogled beznačajnih događaja svakodnevnog življenja. Sagledane u svom poetskom totalitetu i idejnoj i estetskoj funkciji, njene pripovijetke odmah gube svoju sitnorealističku polaznu namjenu i pretvaraju se u univerzalne vrijednosti, koje se manifestuju u najraznovrsnijim aspektima svakodnevnog egzistiranja pojedinca ili skupine u određenim društvenim sredinama. One nam, poput snažnih reflektora, osvjetljavaju tiraniju velike većine aktuelnih senzibiliteta psihe savremenog čovjeka.
Već od prvih pročitanih stranica postaje očigledno da je riječ o veoma talentovanoj spisateljici, a osnovna snaga njenog talenta sadržana je u tome što ona ništa ne izmišlja. Njene priče, oslobođene faktografske realnosti, otkrivaju bujicu poetskih asocijacija koje naviru i koje se potvrđuju kao istine neraskidivo povezene sa suštinom opšteljudskog i svevremenskog ljudskog egzistiranja. Svojim pripovijetkama Slađana Nina Perković produbljuje i istančanost našeg znanja o životu koji nas okružuje.
Njena tematska preokupacija, svojom poetskom vrijednošću i misaonim potencijalom, pretvaraju se, na neki način, i u savjest našeg vremena. Savjest koja nas neprekidno progoni, s kojom se borimo za trenutke vlastite ljudskosti i koja nam pomaže u pronalaženju toliko potrebne ravnoteže.
Ne samo moć već sve što u ljudskom životu vrijedi – u malim je stvarima. Normalan život isključivo je sazdan od sitnica: „Ništa se ne može uporediti sa daškom života“, kaže Knut Hamsun. Velike stvari i događaji su ekstremne pojave koje čovjeku rijetko donose sreću. Život je nestalan i nepredvidiv.
Slađanu Ninu Perković karakteriše izvanredno uočavanje i istančani odabir obično vrlo sitnih detalja kojima se najvernije oslikavaju naši mentaliteti što može da ilustruje i sljedeći navod: „Znaš kako je, ima ljudi koje samo ovlaš pogledaš, a oni ti već u sljedećem trenutku uvale fotografije svoje unučadi. Ti nemaš pojma koliko je sve ovo naporno. Uvijek biti u pokretu, uvijek prljava, uvijek umorna, uvijek lažno raspoložena za priču sa kojekakvim svijetom… “ („Čista obijest“). Ona analitički prodire u misaoni svijet čovjeka, poetske meditacije o banalnim događajima i predmetima, uporne etičke preokupacije i originalne asocijacije. Svježe rečenice iz pripovijetke u pripovijetku otkrivaju nam izuzetno senzibilnu spisateljicu koja je superiorna nad tzv. realističkim pripovijedanjem. Ona obilje svakodnevnog u čovjeku i izvan čovjeka ne ostvaruje na način običnog preslikavanja stvarnosti, već jednom poetski nadahnutom transcendentnom transpozicijom.
Treba naglasiti i činjenicu da su njene pripovijetke natopljene i velikim količinama humora i to jako crnog humora kroz koji istovremeno racionalno oslikava i stanje naše vladajuće društvene i porodične stvarnosti: „Ona se bavila kućnim poslovima, on je sjedio pored prozora, vječno u potkošulji, bilo ljeto, bila zima, i virio napolje. Ona je kuhala, on je jeo. Ona je spremala po kući, on je gledao TV. Ništa neobično i naročito se nije dešavalo.“ Taj humor se ponekada graniči sa sarkastičnom surovošću, ali je i povrh toga autentično duhovit i nimalo nategnut. Naslovna pripovijetka „Kuhanje“ dostojna je svake antologije crnog humora pa i drugih vrsta tog žanra.
U slikanju naših mentaliteta, koji sadrže mnogo pretvaranja i netrpeljivosti, autorica se služi i žargonom kako bi to što kaže bilo što autentičnije: „Pribrala se, dohvatila pedale i krenula odlučno šibati cestom.“ („Muškarac. Žena.“) Zanimljivo da su ove dvije riječi, dva pojma u naslovu, strogo odvojeni tačkom i oba napisana početnim velikim slovima. I ova pripovijetka je puna humora i sarkazma, recimo, u prizoru kada medicinska sestra prilazi pacijentu kojeg je udario auto: „Gadljivo je pogledala njegov smežurani visuljak i rekla: ‘Molim vas, niko nije dužan da gleda vaše gentalije. Pokrijte se!'“ To je ujedno i nemilosrdna kritika našeg zdravstva, koje, čini se, uspješnije ubija nego što liječi. Pripovijedanje u ovoj zbirci teče ujednačeno, čitko i veoma uglađeno: „Drhtala je od slatkog zadovoljstva misleći na more i svijet u kome žene nose jednostavne i lagane haljine koje im otkrivaju ramena.“ Kompozicionu osnovu te priče čine medaljoni poređani u petnaest brojeva i to nije bez elemenata originalnosti.
Priča „Ravnoteža“ ostvarena je kroz izvanredan, prirodan i racionalan dijalog naratora sa samim sobom s tim što se nepostojeći i neprisutni lik postavlja kao istražitelj iz kriminalističkog romana čiji je konačan produkt izvanredna nostalgična i tužna priča, besprijekorno napisana.
U pripovijeci „Putnica“, koja je uz „Kuhanje“ i „Ravnotežu“ ponajbolja u zbirci, autorica na jednom mjestu, nehotično ili namjerno, kratko izlaže suštinu svoga stvaralaštva: „Nije mi jasno kako neko može tek tako sjediti i pisati o stvarima koje nikad zaista nije iskusio. Lagati. Izmišljati. Pretvarati se. Ja sam odavno izgubila svaki osjećaj za mrtve riječi.“ Dakle, ona ne želi da piše izvan svoga iskustva, već u svemu o čemu piše ima biografskog. I sve to oživljava adekvatnim riječima i detaljima koje brižljivo bira kako bi joj književne slike bile što življe i ubjedljivije.
Ova zbirka pripovijedaka obiluje izuzetno lijepim rečenicama sa uočljivim detaljima i efektnim mislima kao što je, recimo, ova: „Sa čašom vina i ljudi su postali simpatičniji i otvoreniji za priču.“ („Na podu“). Tražeći prave riječi pri slikanju životne sudbine jedne svoje junakinje poslije završenog rata ona istovremeno traga i za smislom života, ljubavi, stvaranja, hvatajući se u koštac sa tiranijom trenutka: „I onda taj mir. Misliš da život tek počinje. Nije ti ni na kraju pameti da se zapravo najuzbudljiviji dio tvog života upravo završio. I onda šta… Civilni život. Brak. Djeca. Posao. Kuhanje. Spremanje. Peglanje. Pravljenje zimnice. Trpljenje kojekavih budala. Kakve uopšte druge mogućnosti imaš kada si žena?“ („Priča o Crnoj i Sijedoj“). U ovoj, kao uostalom i svim drugim pripovijetkama ove knjige, između ostalog, razotkriva se i ispraznost i besmislenost svakodnevnog života, pogotovo žena koje su gotovo uvijek najveće žrtve i stradalnice.
Zbirka pripovijedaka „Kuhanje“ Slađane Nine Perković još jednom potvrđuje staru istinu da je stvarnost mnogolika i mnogostrana i da je ima u onoliko oblika i boja koliko i očiju koje je gledaju, potvrđujući tako razmišljanja Džona Miltona zapisano u remek-djelu „Izgubljeni raj“: „Um je mjesto za sebe i u skladu s tim od raja može načiniti pakao i od pakla raj.“
I zaista, um je mjesto odakle sve počinje i završava se: dobre i loše misli, riječi, djela… Kod čitanja priča ove zbirke stiče se utisak da ambijent u kome se događaju radnje u najmanju ruku liči na predvorje pakla i da su naša htijenja i želje rijetko usklađene sa stvarnošću i izazovima koje svaki dan nosi sa sobom.
Jezik kojim je zbirka pisana prilagođen je svakom uzrastu. Razumljiv, nesputan, pitak, vrlo otvoren i omogućava nesmetano praćenje radnje i promišljanja dok se „guta“ štivo. Uz to je prožet svakodnevnim nama bliskim i uobičajenim žargonom.
„Kuhanje“ Slađane Nine Perković je knjiga koju svakako treba čitati, a izdavač zaslužuje svaku pohvalu što je prihvatio da štampa ovo djelo.
Momčilo Spasojević je profesor srpskog jezika i književnosti u penziji i bivši direktor Narodne biblioteke „Ivo Andrić“ Čelinac. Ovaj tekst je prvobitno objavljen u „Čelinačkim novinama“. Zbirka priča „Kuhanje“ Slađane Nine Perković može se naći u svim knjižarama Kultura u Banjaluci, Tuzli, Bijeljini i Sarajevu, u sarajevskim knjižarama Buybook, Connectum Klub knjige, u ovim poslovnicama Pošta Srpske, kao i na sajtu izdavača.
Dodaj komentar