{"id":4197,"date":"2022-05-18T13:33:32","date_gmt":"2022-05-18T13:33:32","guid":{"rendered":"https:\/\/imprimatur.ba\/?p=4197"},"modified":"2022-05-18T13:33:34","modified_gmt":"2022-05-18T13:33:34","slug":"razgovor-s-autorima-borislav-vukojevic-i-vuk-vucetic","status":"publish","type":"post","link":"https:\/\/imprimatur.ba\/razgovor-s-autorima-borislav-vukojevic-i-vuk-vucetic\/","title":{"rendered":"Razgovor s autorima: BORISLAV VUKOJEVI\u0106 I VUK VU\u010cETI\u0106"},"content":{"rendered":"\n

Razgovarali smo sa Borislavom i Vukom povodom objavljivanja knjige U d\u017eepovima medijske stvarnosti<\/a><\/strong>, novog naslova u okviru na\u0161e edicije publicistike Metamorfoze<\/strong>.<\/p>\n\n\n\n

Kada je nastala ideja za objavljivanje knjige i kako ste pravili selekciju tekstova koji \u0107e u\u0107i u 6 poglavlja ove publikacije?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Borislav<\/strong>: Jo\u0161 od 2014. godine sam po\u010deo objavljivati tekstove iz oblasti medijske i informacijske pismenosti, ali sam jo\u0161 tada znao da je \u010ditaocima \u010desto te\u0161ko da shvate kontekst bez sistemskog uvida u probleme. Ideja za knjigu se javila po\u010detkom 2019. godine, kada sam htio objaviti samostalno svoje autorske radove. Me\u0111utim, uvidio sam da na odre\u0111en na\u010din nemam cjelinu jer se odre\u0111enim oblastima nikako nisam bavio. Tada sam bio na raskrsnici: da li da samostalno napi\u0161em serijal tekstova koji nadopunjuju prvobitne; da li da prona\u0111em drugog autora koji se bavi onim \u010demu ja nisam posvetio dovoljno pa\u017enje? Tako sam do\u0161ao na ideju da Vuk i ja objedinimo sve tekstove koje smo stvarali 7 godina, pa da ih uredimo prema temama. Tako je tekao proces selekcije, Vuk i ja smo jako dobro znali o \u010demu je pisao ovaj drugi, pa nije bilo mnogo te\u0161ko da sklopimo cjelinu. Jedino nismo zadr\u017eali tekstove koji se nisu uklapali u cjelinu.<\/p>\n\n\n\n

Vuk<\/strong>: Ista ideja o objavljivanju kompilacije na\u0161ih tekstova se, \u010dini mi se, paralelno razvijala kod obojice a da o tome nismo znali jer od svakodnevnih obaveza nismo stigli ni da razgovaramo mnogo o ovim temama. Ipak, kao \u0161to to obi\u010dno bude, jedan poziv mijenja sve. Tako da sam jednog vrelog ljetnjeg dana prije dvije godine pozvao Boru i predlo\u017eio mu da poku\u0161amo napraviti neku kompilaciju na\u0161ih zajedni\u010dkih tekstova. On je odgovorio da je to isto imao u planu i brzo smo se dogovorili oko svega. Me\u0111utim, kada smo sve tekstove koje smo objavili u prethodnih nekoliko godina spakovali u jedan dokument, shvatili smo da ima previ\u0161e materijala i po\u010dele su slatke muke selekcije. Selekcija je i\u0161la spontano i prirodno, a osnovni kriterijum za odabir tekstova bio je kvalitet. Manje kvalitetni tekstovi su ispadali iz \u201creprezentacije tekstova\u201d, tako da smo relativno lako do\u0161li do ovog broja tekstova koji se trenutno nalazi u knjizi.<\/p>\n\n\n\n

Na koje to dru\u0161tvene i medijske fenomene najvi\u0161e obra\u0107ate pa\u017enju? I za\u0161to?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Borislav<\/strong>: Medijski svijet u informacionom dru\u0161tvu u kojem \u017eivimo toliko je dinami\u010dan da je nemogu\u0107e uhvatiti gdje je po\u010detak a gdje kraj. Efekti koje pru\u017eaju nove medijske tehnologije mogu biti i pozitivni i negativni, pa je publika \u010desto zbunjena. Ja, li\u010dno, najvi\u0161e sam se bazirao na nove medijske fenomene, jer smatram da publika treba da bude upoznata sa potencijalnim prednostima i nedostacima. Na primjer, sje\u0107am se histerije koja je bila o\u010digledna kada se pojavila informacija kako \u0107e bitkojn da promijeni ekonomiju. Me\u0111utim, veliki dio publike nije imao dovoljno informacija o tome \u0161ta je u stvari bitkojn. Svojim pristupom sam poku\u0161ao da te teme pribli\u017eim, kako bi publika mogla da donosi kvalitetne \u017eivotne odluke. Isto tako, nove dru\u0161tvene mre\u017ee poput TikTok-a naprave trenutni bum, pa je na\u0161 zadatak bio da ponudimo perspektivu.<\/p>\n\n\n\n

Vuk<\/strong>: Mislim da treba sagledavati medije kao cjelinu. U tom smislu mi smo poku\u0161ali da, analiziraju\u0107i pojedina\u010dne medijske fenomene, zapravo uka\u017eemo na \u0161iroku lepezu tema koje se ti\u010du medija i sa kojima su mediji povezani. \u010citavom knjigom zapravo provijava ideja da medije ne treba shvatati kao bilijarske kugle koje uti\u010du na publiku i pojedince tako \u0161to udaraju u njih. Na\u0161a percepcija jeste da su mediji bilijarski sto na kojem se odigrava dru\u0161tvena stvarnost. Dakle, mediji nisu akter, ve\u0107 okru\u017eenje koje ne uti\u010de direktno na na\u0161e pona\u0161anje ve\u0107 favorizuje i pospje\u0161uje odre\u0111ena pona\u0161anja u odnosu na druge i tako potvr\u0111uje postoje\u0107e ili usmjerava stvaranje nekih novih dru\u0161tvenih obrazaca. Recimo, Instagram ne uti\u010de na to kako \u0107e se svi korisnici pona\u0161ati, ali svojim postojanjem on pospje\u0161uje razvoj vizuelne kulture u kojoj osnovno pravilo glasi “biti zna\u010di biti primje\u0107en\u201d. Generalno, mo\u017ee se re\u0107i da analiziraju\u0107i medije mi zapravo poku\u0161avamo da analiziramo stvarnost koja je danas dominantno medijski posredovana.<\/p>\n\n\n\n

\"\"<\/figure>\n\n\n\n

Kroz cijelu knjigu insistirate na kriti\u010dkom mi\u0161ljenju \u010ditalaca i konzumenata. Za\u0161to je, ukratko, va\u017eno razvijati jednu distancu prema svijetu koji nas okru\u017euje?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Borislav<\/strong>: Kriti\u010dko mi\u0161ljenje se \u010desto pogre\u0161no upotrebljava, zbog toga smo mnogo insistirali na tome. Publika \u010desto bukvalno shvata poziciju kriti\u010dkog mi\u0161ljenja, pa odu u drugu krajnost koju nazivamo cinizam. Sumnja se u sve, teorije zavjere su svuda, neko nam ne\u0161to krije, svako ima svoj plan, svi smo \u017ertve i tako dalje. Ali kriti\u010dko mi\u0161ljenje nije cinizam, ili \u0161to bi mladi danas rekli \u201ccancel\u201d kultura \u2013 mi kao autori zastupamo stanovi\u0161te da je kriti\u010dko mi\u0161ljenje stil \u017eivota u kojem pojedinac razvija filtere kroz koje posmatra informacije. Filteri zna\u010de da pojedinac ne mora da ula\u017ee cijeli dan u analizi medijskog okru\u017eenja, nego da razvije svijest o indikatorima koji treba da aktiviraju vi\u0161e pa\u017enje.<\/p>\n\n\n\n

Vuk<\/strong>: Ja mislim da nije potrebno stvarati bilo kakvu distancu prema svijetu koji nas okru\u017euje, ve\u0107 upravo suprotno, potrebno je pribli\u017eiti se \u0161to vi\u0161e tehnolo\u0161ko medijskom svijetu kako bi se bolje razumjeli njegovi na\u010dini funkcionisanja, izazovi, prilike. Upravo je za takvo razumijevanje sveukupne stvarnosti potrebno razvijati kriti\u010dku svijest. Ta vrsta kriti\u010dke osvije\u0161tenosti zapravo poma\u017ee da se bolje orijenti\u0161emo u informacionoj gu\u017evi i medijskoj d\u017eungli, kako bismo donosili kvalitetno informisane odluke.<\/p>\n\n\n\n

Kako na na\u0161em podneblju razvijati kriti\u010dko mi\u0161ljenje? Kroz koje institucije?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Borislav<\/strong>: Kriti\u010dko mi\u0161ljenje se razvija od malih nogu, tj. kroz primarnu socijalizaciju. Formalne institucije, pogotovo obrazovne, mogu da budu pogodno tlo za razradu kriti\u010dkog mi\u0161ljenja, ali je to jako te\u0161ko raditi kada mladi zanemaruju takav oblik razmi\u0161ljanja. Na\u017ealost, formalno obrazovanje naj\u010de\u0161\u0107e ne ide u korak s vremenom, pa ponekad bude kasno, jer dinamika dru\u0161tvenih promjena nikoga ne \u010deka. Reprodukcija znanja ne razvija kriti\u010dko mi\u0161ljenje, ve\u0107 vje\u0161tinu memorije, \u0161to nikako nije isto. Mladima se kroz formalne institucije mora dati vi\u0161e prilika za propitivanje, izra\u017eavanje, kreativnost, problemsko rje\u0161avanje itd.<\/p>\n\n\n\n

Vuk<\/strong>: Kriti\u010dko mi\u0161ljenje je, kao \u0161to smo rekli, svojevrsni kategori\u010dki imperativ savremenog dru\u0161tva. Zbog toga je potrebno da se prakti\u010dno svi dru\u0161tveni akteri uklju\u010de u razvoj kriti\u010dke svijesti. Tu prije svega mislim na porodicu, \u0161kolu, okolinu, medije, ali i institucije koje donose odluke, zakone i sl. U dru\u0161tvima u kojima postoji nizak nivo medijske pismenosti kao \u0161to je na\u0161e, to predstavlja dodatno optere\u0107enje da se stvari mijenjaju. Tako da je dosta toga na le\u0111ima entuzijasta i pojedinaca, nevladinih organizacija, me\u0111unarodnih fondacija koje se na svoj na\u010din trude da stvari pomjere sa mrtve ta\u010dke. Ipak, bez sistemskog pristupa i sistematskih rje\u0161enja mislim da \u0107e se stvari te\u0161ko promijeniti na bolje.<\/p>\n\n\n\n

Kome je namijenjena ova knjiga?<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Borislav<\/strong>: Knjiga je namijenjena prvenstveno studentima i studentkinjama koji studiraju razli\u010dite oblasti u dru\u0161tvenim naukama. Me\u0111utim, va\u017ena ciljna grupa su i roditelji koji \u010desto nemaju vremena da isprate sve nove medijske trendove. Knjiga nije pisana strogo akademskim jezikom, tako da zainteresovana publika mo\u017ee pratiti. Upravo to smatram i najve\u0107om predno\u0161\u0107u ove knjige \u2013 ovo je knjiga za svakoga, a ne za nekolicinu. Naravno, u duhu zagovaranja kriti\u010dkog mi\u0161ljenja, pozivamo publiku da ne bude pasivna, nego da diskutuje sa nama.<\/p>\n\n\n\n

Vuk<\/strong>: Knjiga je namjenjena prakti\u010dno svima koji znaju da \u010ditaju. Tekstovi su pisani jednostavnim stilom. Sa dosta prakti\u010dnih primjera se nastoje pojasniti odre\u0111eni medijski fenomeni i pojave, \u0161to olak\u0161ava razumijevanje cjelokupnog teksta. Prema tome, prakti\u010dno svi koji na neki na\u010din \u017eele da razumiju medijsku stvarnost u kojoj svakodnevno \u017eive, mogu da prona\u0111u ne\u0161to za sebe. Ipak, mogli bismo re\u0107i da je knjiga posebno namijenjena studentima novinarstva i komunikologije, kojima neke od ovih tema mogu poslu\u017eiti kao polazna osnova za njihove seminarske ili diplomske radove.<\/p>\n\n\n\n

Razgovarala: Marija Peji\u0107<\/strong><\/p>\n\n\n\n

Gdje prona\u0107i knjigu?<\/h2>\n\n\n\n

Knjiga U d\u017eepovima medijske stvarnosti<\/em><\/strong> dostupna je na na\u0161oj internet knji\u017eari<\/strong>, a knjigu, nakon zavr\u0161etka pretprodajnog perioda, mo\u017eete prona\u0107i i u nekoj od knji\u017eara \u0161irom BiH i Srbije<\/strong> s kojima sara\u0111ujemo (spisak prodajnih mjesta pogledajte ovdje<\/a><\/strong>).<\/p>\n\n\n\n

Iz medija:<\/h2>\n\n\n\n

Borislav Vukojevi\u0107: Komentari na portalima: Govor mr\u017enje i hu\u0161kanje su pravilo, a ne izuzetak<\/a><\/strong><\/p>\n\n\n\n

Vuk Vu\u010deti\u0107: Youtuberi kao nova vrsta idola<\/a><\/strong><\/p>\n\n\n